تکنولوژی

برای خرید بهترین گیرنده دیجیتال باید چه نکاتی را بدانیم؟

گیرنده دیجیتال موبایل

راهنمای خرید انواع گیرنده دیجیتال

انواع گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال موبایل

بعد از راه اندازی شبکه های دیجیتال تلویزیونی ، کم کم محصولات و دستگاه های گیرنده هم گسترش پیدا کردند و علاوه بر ستاپ باکس ها ، گیرنده های دیجیتال مخصوص کامپیوتر و لپتاپ و گیرنده دیجیتال خودرو ، گیرنده دیجیتال مخصوص موبایل هم تولید شدند. گیرنده دیجیتال موبایل یکی از جذابترین تولیدات در این زمینه بود. چرا که پیش از آن گیرنده های دیجیتال و آنالوگ مخصوص کامپیوتر و لپتاپ و خودرو تولید شده بودند اما گیرنده مخصوص گوشی موبایل و تبلت تولید نشده بود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اسمارت فون ها در گذشته هم مانند امروزه پیشرفته نبود و سرعت بالایی برای پشتیبانی از این گیرنده ها نداشتند. در ایران هم از سال ۹۲ به صورت گسترده پخش و فروش این گیرنده ها رواج پیدا کرد و امروز هم گیرنده های دیجیتال کیفیت بالاتری پیدا کرده اند و هم موبایل های و تبلت ها از سرعت بالاتری برای پشتیبانی از این گیرنده ها برخوردار هستند.

مزیت گیرنده دیجیتال موبایل

گیرنده دیجیتال موبایل چیست

گیرنده دیجیتال خودرو

گیرنده های دیجیتال مخصوص خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات در دسته بندی گیرنده های دیجیتال می باشند. این گیرنده های در مدلهای مختلف با صفحه LCD و بدون LCD طراحی و به فروش می رسند. گیرنده دیجیتال خودرو به دلیل برخورداری از تیونرهای قوی و تقویت شده قابلیت دریافت شبکه های دیجیتال تلویزیون و نمایش آن ها در حال حرکت و با سرعت نسبتا بالا را دارند. بعضی از کاربران می خواهند از گیرنده های دیجیتال موبایل به عنوان جایگزین گیرنده دیجیتال خودرو استفاده کنند که انتخاب اشتباهی است. چرا که گیرنده های دیجیتال موبایل یا گیرنده های دیجیتال ساده برای استفاده در ماشین در حال حرکت و با سرعت بالا از قدرت گیرندگی خوبی برخوردار نیستند به همین دلیل باید حتما از گیرنده دیجیتال مخصوص ماشین استفاده کنید. نصب این گیرنده ها زیاد سخت نیست اما به راحتی نصب سایر گیرنده های دیجیتالی هم نیست. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای نصب گیرنده دیجیتال خودرو از یک متخصص کمک بگیرید.

گیرنده دیجیتال تلویزیون

امروزه گیرنده های دیجیتال مخصوص تلویزیون عموما بر روی خود تلویزیون ها طراحی شده است و نیازی به دستگاه اضافه ندارند اما برای تلویزیون هایی که تیونر دیجیتالی ندارند باید از دستگاه دیجیتال که به ستاپ باکس Set-top box هم معروف اند استفاده کرد. دستگاه دیجیتال تلویزیونی با برندهای مختلف و امکانات متفاوتی تولید می شوند . از برندهای معتبر این محصولات می توان به گیرنده دیجیتال دنای ، ایکس ویژن ، گاندو ، مکسیدر و مارشال اشاره کرد که مدت زیادی است که به تولید و پشتیبانی این گیرنده ها می پردازند. تفاوت این دستگاه ها عموما در قابلیت های نرم افزاری و بعضا سخت افزاری می باشند اما همه آنها قابلیت دریافت تمام شبکه های دیجیتال در فرکانس های T و T2 و پشتیبانی از شبکه های HD را دارند.

راهنمای خرید دستگاه دیجیتال

در انتخاب و خرید دستگاه های دیجیتال تلویزیونی به ۲ نکته توجه داشته باشید :

 ۱- برند معتبر با گارانتی معتبر   ۲- دستگاه دارای دکمه جلو بدنه باشد

مورد اول بسیار واضح است چرا که دستگاه دیجیتال با برندهای معتبری مانند ایکس ویژن ، دنای ، مارشال ، مکسیدر ، گاندو و مانند آنها هم از گیرندگی خوبی برخوردار هستند و هم از نسل جدید شبکه های HD و شبکه های با فرکانس T2 پشتیبانی می کنند. اما در مورد نکته دوم باید بگوییم که دکمه جلوی بدنه دستگاه وقتی به کار می آید که ریموت کنترل دستگاه در دسترس نباشد و یا از کار افتاده باشد و این دکمه های جلو بدنه مانند دکمه منو ، تعویض کانال یا افزایش و کاهش صدا به کمک شما می آیند.

سایر قابلیت ها مانند ورودی USB برای ضبط برنامه های تلویزیونی ، خروجی HDMI ، قابلیت EPG ، قابلیت ضبط خودکار برنامه ها و … بر روی تمام دستگاه های دیجیتالی وجود دارد و امروزه به عنوان یک قابلیت متفاوت محسوب نمی شوند.

*توجه : عموما هنگام تبلیغ دستگاه دیجیتال از قابلیت اتصال USB و پخش فایل های ویدئویی با فرمت های MKV ، MPEG ، Divx و … به عنوان قابلیت گیرنده دیجیتال عنوان می کنند اما این یک تبلیغ اشتباه است چرا که هیچ گیرنده دیجیتالی قابلیت پخش تمامی فرمت ها و کدک های ویدئویی را ندارد و شما اگر به یک دستگاه پخش حرفه ای نیاز دارید باید از پلیرهای حرفه ای مانند انواع اندروید باکس استفاده کنید.

ویلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *